مقالات

اعلام حریق چیست ؟

پنل سیستم اعلام حریق 16 زون آپلو

انتخاب بهترین اعلام حریق

در انتخاب بهترین سیستم های اعلام حریق اشتباه گرفته اید؟ نمی توانید از مشخصات فنی و ویژگی های آن مطلع شوید؟ در اینجا چندین ویژگی مشترک وجود دارد که به شما در انتخاب صحیح کمک می کنند.

16-zone-FireAlarm

چگونه سیستم های هشدار آتش مناسب را انتخاب کنیم؟

برخی از عناصر مهم سیستم های اعلام حریق عبارتند از:

  • واحد کنترل: همچنین به عنوان کنترل پنل شناخته می شود ، یک واحد کنترل ، اطلاعاتی را از سنسورها و دتکتورها دریافت می کند و زنگ هشدار را به صدا در میآورد .
  • تهیه پشتیبان برق: در صورت خرابی منبع تغذیه اصلی ، منبع ثانویه نیرو نیز وجود دارد. کنترل پنل مرکزی برای این منظور به باتری پشتبان مجهز شده است .
  • دستگاه آغازگر: یک دستگاه شروع کننده دستی یا خودکار ورودی های مهم را به واحد کنترل زنگ می فرستد. یک وسیله شروع خودکار به دلیل اینکه فرآیند کنترل آتش را به تنهایی شروع می کند ترجیح داده می شود. به عنوان مثال ، به محض اینكه نشانه های اولیه آتش را دریافت می كند ، آبشارها را روشن می كند. دستگاه های خودکار همچنین می توانند به راحتی تغییرات فیزیکی مرتبط با وقوع آتش سوزی را تشخیص دهند.

برخی از آشکارسازها عبارتند از:

ردیاب گرما

تشخیص دهنده دود

آشکارساز شعله

ردیاب مونوکسید کربن

آشکارساز جریان آب.

Firesystem-alarm

وسایل اعلان: از انرژی تأمین شده توسط سیستم هشدار یا هر منبع دیگری برای اطلاع رسانی به مردم برای تخلیه استفاده می کند. این کار معمولاً با کمک سیگنال های شنیدنی ، مانند آژیر بلند یا برخی از شاخص های قابل مشاهده انجام می شود.

چنین وسایلی همچنین برای دادن دستورالعمل زنده و یا از پیش ضبط شده برای تخلیه مجهز هستند.

سیستم های محبوب اعلام حریق

دربازارانواع مختلف سیستم های اعلام حریق موجود است. از این رو ، پیدا کردن موردی که متناسب با نیازهای شما باشد می تواند یک کار دشوار باشد. برای شروع ، همیشه یک برند معروف برای سیستم اعلام حریق انتخاب کنید . می توانید یک سیستم 24v با ویژگی ها و مزایا را نصب کنید که شامل موارد زیر است:

  • قیمت قابل قبول
  • 30 آشکارساز در هر منطقه انتخابی و پتانسیل قابل توجهی برای گسترش
  • باتری پشتیبان
  • آشکارسازهای دود ترکیبی و گرما
  • 2 تا 12 منطقه قابل برنامه ریزی
  • گواهینامه CE
  • آسان برای استفاده

سیستم های هشدار 24 ولت برای نیازهای منزل و محل کار قابل نصب است. با این حال ، اطمینان حاصل شود که توسط یک متخصص واجد شرایط نصب می شود.

سرویس کنترل اعلام حریق

برای کمک به شما در نصب دزدگیر اعلام حریق و خدمات بیشتر اضطراری ، با یک متخصص نصب و راه اندازی سیستم های نظارتی و حفاظتی مشورت کنید. این ارائه دهندگان خدمات پس از تأیید صحت اطلاعات ، با پلیس محلی و اداره آتش نشانی تماس می گیرند.

با پرداخت هزینه های اسمی سالانه یا ماهانه می توان از این خدمات استفاده کرد. چنین سیستم نظارتی سیستم های هشدار دهنده را به حداقل می رساند تا جان و مال خود را به حداقل برساند.


دسته بندی سیستم های اعلام حریق

 سیستم های اعلام و اطفاء حریق  به پنج نوع زیر تقسیم می شوند  :

۱ – سیستم های متعارف (آدرس ده بوسیله چراغ هشداردهنده) Conventional system

۲ – سیستم های  اعلان حریق آدرس پذیر با نمایشگر LCD  Addressable  system

۳- سیستم های اعلان حریق هوشمند  Intelligent  system

۴- سیستم های اعلان حریق رادیویی یا بی سیم  Wireless system

۵- سیستم های اعلان حریق مدیریت ساختمان  BMS=Building  Management  system

 

اجزای سیستم اعلام حریق :

تابلوی کنترل مرکزی : تابلوهای کنترل مرکزی برای دریافت سیگنال های ارسالی از سوی شستی ها وآشکارسازهای اتوماتیک و راه اندازی هشدار دهنده های دیداری و شنیداری ونیز تعیین محل وقوع حریق و در مجموع مدیریت و اداره کل سیستم نقش اصلی را به عهده دارند.

آشکار سازهای اتوماتیک حریق : آتش  با دود ،حرارت و نورهای مادون قرمز وماورای بنفش شعله همراه است و آشکار سازهای اتوماتیک با حس کردن هر یک از این اثرات می توانند به وقوع آتش سوزی پی برند. بر همین اساس آشکار سازها در سه گروه کلی حساس به دود،حرارت وشعله قرار می گیرند

شستی های اعلام حریق : شستی ها مانند یک  سوئیچ عمل می کنند وعملکرد آنها بصورت دستی می باشد .فرد یا افرادی که به وقوع حریق پی برده اند میتوانند با اعمال فشاری اندک و شکستن شیشه روی شستی موجب فعال شدن مدار گردند.

اعلام کننده های شنیداری : آژیرها ،زنگ ها و بوق ها وسایل رایج برای اعلام خطر و هشدار هستند.

پخش پیام های هشدار با صدای ضبط شده از طریق بلندگوها نیز روش دیگری  برای اعلام شنیداری است ،

نوع دیگری از اعلام های شنیداری نه بصورت عمومی بلکه بصورت اختصاصی و یا صدایی خفیف برای اطلاع متصدیان سیستم اعلام حریق بکار گرفته می شود،تا کاربران از طریق تابلوی کنترل مرکزی از وضعیت و عیوب احتمالی سیستم مطلع گردند.

نشانگرهای دیداری  : انواع چراغ های هشدار از نوع گردان و چشمک زن در راهروها ،سرسراها و بالای در اتاق ها به عنوان نشانگرهای عمومی وانواع دیودهای نشانگر در روی تابلوی کنترل مرکزی برای تعیین عیوب ووضعیت سیستم از جمله نشانگرهای دیداری هستند.

 

تجهیزات کمکی و واسطه ای سیستم اعلام حریق :

انواع مبدل ها وبردهای میانجی ورودی وخروجی برای برقراری ارتباط بین دو چیز یا چند سیستم مختلف

انواع رله هاو بردهای میانجی برای کنترل سیستم تهویه،درهای حریق،درهای اضطراری ،فراخوانی آسانسور

مجزا کننده های اتصال کوتاه برای حفاظت عملکرد مدار

انواع تجهیزات ارتباطی مانند شماره گیر های خودکار تلفنی

انواع تجهیزات آزمایش سیستم

تابلوها تکرار کننده اعلام حریق برکنترل وضعیت از چند نقطه

کابل ها ،سیم ها،سینی ها،جعبه تقسیم ها و لوله ها برای برقراری ارتباط بین اجزای مختلف سیستم

تابلوی کنترل مرکزی ( سانترال مرکزی اعلام حریق ) :

تابلوی کنترل مرکزی در حقیقت مغز سیستم اعلام حریق می باشد ،که ضمن پایش کلیه ورودی ها ،کلیه سیستم های خروجی را نیز کنترل می کند . در عین حال توان الکتریکی کلیه بخش ها از طریق همین تابلو تامین می شود.

منبع تغذیه اصلی تابلوهای کنترل از نوع AC ومنبع تغذیه ثانویه آنها از نوع DC است .انواع اشکارسازها و شستی ها ،تجهیزات ورودی تابلوی کنترل محسوب می شوند .

آژیرها ،چراغ های هشدار وانواع تجهیزات عمل کننده دیگر مانند رله های فراخوان اسانسور،بازکن درهای اضطراری و دمپرهای حریق از جمله تجهیزات خروجی محسوب می شوند .

انتخاب تابلوی کنترل مرکزی اعلام حریق تابعی است از اندازه ساختمان،کاربری،تعداد مناطق و تجهیزات مورد نیاز ورودی و خروجی اعلام حریق می باشد.

ایمن پارسیان 02144280393

تابلوهای مرکزی باید در نقاطی از ساختمان نصب شوند که احتمال وقوع حریق در آنها کمتر است و درعین حال رفت وآمد پرسنل  نگهداری کننده ساختمان در آنجا بیشتر است .

محل نصب تابلوی مرکزی اعلام حریق باید کاملاً روشن باشد . بنابراین لازم است مکانی که در آن تابلوی کنترل مرکزی نصب شده است مجهز به سیستم روشنایی اضطراری باشد.

صحت عملکرد سیستم،تغییر آدرس ها،امکانات برنامه ریزی و دلخواه  سازی ،تنظیم زمان،راه اندازی مجدد آشکارساز ها، ساکت نمودن آژیرها وخاموش نمودن تجهیزات هشدار دیداری ،ذخیره اطلاعات و رویداها ،نمایش وضعیت،برقراری ارتباط تلفنی با مراکز مسئول ،چاپ گزارش ها وکنترل کلیه رله ها از جمله عملیاتی است که تابلوی کنترل مرکزی اعلام حریق قادر به انجام آنها می باشد.

برهمین اساس تابلوهای کنترل مرکزی ممکن است شامل همه و یا تعدادی از کلیدها ودیودهای نمایشگر زیر باشند . البته تابلوهای کنترل مرکزی هوشمند یا آدرس پذیر جدا از چراغ های راهنما،دارای صفحه نمایشگر مخصوص (Display) هستند و امکان اتصال به رایانه وثبت اتفاقات از طریق آن را نیز دارند و در عین حال می توانند با تجهیزاتی چون مودم (Modem) یا کارت شبکه از راه دور نیز کنترل شدند .

آشکار سازها ( دتکتور ) اعلام حریق 

انواع آشکارسازهایی که درسیستم های اعلام حریق مورد استفاده قرار می گیرند بسیار زیاد  ومتنوع می باشد که ما چندین نمونه(  دتکتور یا آشکارساز دودی ،  حرارتی  و گازی ) از رایج ترین انواع آنها را مورد بررسی قرار می دهیم :

دتکتورهای دودی یونیزاسیون

دتکتور های دودی یونیزاسیون دارای یک عنصر تشعشع رادیواکتیو میباشند که با عبور اشعه رادیو اکتیو از هوای داخل محفظه و یونیزه کردن آن مقداری جریان عبور میدهد،

به هنگام ورود دود در محفظه جریان عبوری تغییر میکند که این تغییر باعث سیستم اعلام حریق میشود،عمر عنصر رادیواکتیو حدود ۸ سال میباشد که دفع این دتکتورها هزینه بسیار دارد ازینرو تولید این نوع از دتکتورها رو به توقف میباشد.

دتکتورهای دودی اپتیکی(فوتوالکتریک)

دتکتورهای دودی اپتیکی دارای یک قطعه نوری داخل خود میباشند که به هنگام ورود دود در محفظه ی دتکتور حریق اعلام میکند،از این دتکتورها میتوان در ساختمان ها ادارات و بیمارستان ها استفاده نمود.

دتکتورهای دودی اپتیکی(فوتوالکتریک)

ایمن پارسیان 02144280393

دتکتورهای دودی اشعه ای

از دتکتور های دودی اشعه ای در مواردی ک بخواهیم محیط های بزرگی همچون سوله ها را تخت پوشش سیستم اعلام حریق قراردهیم استفاده میکنیم،

این دتکتورها دارای یک فرستنده و یک گیرنده هستند که هر یک در یک نقطه نصب میشوند (در مواردی این نوع دتکتور ها فرستنده و گیرنده در کنار هم قرار میگیرند و از طریق یک رفلکتور عمل ارسالو دریافت انجام میشود)

مواردی مانند دود در مسیر این فرستنده و گیرنده را قطع کند اعلام خطر میکند،این دتکتور فضایی به پهنای حدود ۱۵متر و طول ۱۰ تا ۱۰۰ متر را پوشش میدهد و ارتفاع نصب آن ۲.۷ تا ۲۵ متر میباشد.

دتکتورهای دودی اشعه ای

دتکتورهای دودی مکنده (نمونه بردار)

در انواع دتکتورهای دودی،دود با انتشار و افزایش حجم به محفظه ی دتکتور میرسد و اعلام خطر میگردد،

اما مکان هایی وجود دارند که مرحله ی اول تشکیل آتش اهمیت بالایی دارد مانند اتاق سرور کتابخانه یا محل حفاظت اسناد مهم و…،برای این موارد از نوع خاصی از دتکتورهای دودی استفاده میشود که دتکتور مکنده یا نمونه بردار نامیده میشوند،این دتکتور ها به وسیله ی یک موتور و لوله هایی که به آن متصل است از هوای اطراف نمونه برداری میکند وحساسیت بسیار بالایی دارد.

دتکتورهای دودی اپتیکی(فوتوالکتریک)

دتکتور حرارتی

دتکتور های حرارتی از یک مقاومت حرارتی تشکیل شده اند که با افزایش دمای محیط بر اثر اتش جریان آن تغییر میکند و موجب اعلام حریق میگردد که دارای دو نوع ثابت(fix) و نرخ افزایشی دما (rate of rise) می‌باشند.

از دتکتور های افزایشی در مکان هایی که تغییرات نا گهانی دما وجود دارد مانند اشپزخانه استفاده میشود و نحوه عملکرد آن به این صورت است که دمای محیط را مکرر اندازگیری میکند و به افزایش دمای تدریجی حساسیت نشان میدهد.

دتکتورهای دمای ثابت به این صورت عمل میکنند که درصورت رسیدن دما به میزان قابل توجه و از پیش تعیین شده اعلام خطر میکنند.

*دتکتور های حرارتی اعلام حریق در مقایسه با دتکتورهای دودی سطح پوشش کمتر حساسیت کمتر ولی ظریب خطای کمتری را دارا میباشند و در فضاهایی مانند آشپزخانه و پارکینگ بعلت احتمال خطا در دتکتور دود از دتکتورهای حرارتی استفاده میکنند‌.

دتکتورهای دودی اپتیکی(فوتوالکتریک)

دتکتور اشعه

این نوع از دتکتورها به وسیله گیرنده ی اشعه ماورا بنفش یا گیرنده ی مادون قرمز  آتش را تشخیص میدهد و اعلام خطز میکند،به طور کلی از نظر تشخیصی به دو دسته ماورا بتفش و مادون قرمز برای اعلام حریق  تقسیم میشوند.

،گیرنده های مادون قرمز به طیف مادون قرمز حساس بوده و برای آشکار سازس آتش مواد هیدروکربنی مناسب میباشد و به نور خورشید غیرحساس و با تشعشعات مادون قرمز متغیر الارم کاذب میدهد.

گیرنده های ما ورابنفش به طیف ماورا بنفش حساس بوده وبرای آشکارسازی آتش مواد هیدروژنی مناسب میباشد،به نور خورشید غیرحساس و با تشعشعات ناشی از قوس الکتریکی و جوشکاری آلارم کاذب میدهد.

دتکتورهای گازی

مبنای تشخیص دتکتورهای گازی بر دونوع تشخیص گاز های سوختنی و قابل اشتعال و یا گازهای سمی میباشد.

دتکتورهای گازی برای تشخیص نشتی گاز مخصوصا فضاهایی که گاز LPG و CNG وجود دارد و اقدام پیش از آتش سوزی مورد استفاده قرار میگیرد،

مبنای تشخیص برخی از آنها بوی گاز میباشد و در آپارتمان ها ، ادارات و مراکز صنعتی مورد آستفاده قرار میگیرند.

برخی از انواع دتکتورهای گازی پیشرفته قابلت بستن شیر برقی باز کردن دریچه هوا و‌‌…را دارند.

دتکتور گازی

استاندارد های سیستم اعلام حریق

استاندارد NFPA-72 ضوابط و دستورالعمل های مربوط به استانداردهای آتش نشانی ایالت متحده ی آمریکا میباشد و آزمایشگاه های معتبر UL و FM قطعات سیستم اعلام حریق را مورد ازمایش قرار میدهند و تاییدیه ی NFPA-72 را صادر میکنند.
استاندارد EN-54 ضوابط و دستورالعمل های مربوط به استانداردهای آتش نشانی اتحادیه اروپا می‌باشد .

آزمایشگاه های معتبر EVPU , LPCB , VDS قطعات سیستم اعلام حریق را مورد آزمایش قرار میدهند و تاییدیه ی  EN-54 را صادر میکنند.


 

انتخاب بهترین اعلام حریق

در انتخاب بهترین سیستم های اعلام حریق اشتباه گرفته اید؟ نمی توانید از مشخصات فنی و ویژگی های آن مطلع شوید؟ در اینجا چندین ویژگی مشترک وجود دارد که به شما در انتخاب صحیح کمک می کنند.

16-zone-FireAlarm

چگونه سیستم های هشدار آتش مناسب را انتخاب کنیم؟

برخی از عناصر مهم سیستم های اعلام حریق عبارتند از:

  • واحد کنترل: همچنین به عنوان کنترل پنل شناخته می شود ، یک واحد کنترل ، اطلاعاتی را از سنسورها و دتکتورها دریافت می کند و زنگ هشدار را به صدا در میآورد .
  • تهیه پشتیبان برق: در صورت خرابی منبع تغذیه اصلی ، منبع ثانویه نیرو نیز وجود دارد. کنترل پنل مرکزی برای این منظور به باتری پشتبان مجهز شده است .
  • دستگاه آغازگر: یک دستگاه شروع کننده دستی یا خودکار ورودی های مهم را به واحد کنترل زنگ می فرستد. یک وسیله شروع خودکار به دلیل اینکه فرآیند کنترل آتش را به تنهایی شروع می کند ترجیح داده می شود. به عنوان مثال ، به محض اینكه نشانه های اولیه آتش را دریافت می كند ، آبشارها را روشن می كند. دستگاه های خودکار همچنین می توانند به راحتی تغییرات فیزیکی مرتبط با وقوع آتش سوزی را تشخیص دهند.

برخی از آشکارسازها عبارتند از:

ردیاب گرما

تشخیص دهنده دود

آشکارساز شعله

ردیاب مونوکسید کربن

آشکارساز جریان آب.

Firesystem-alarm

وسایل اعلان: از انرژی تأمین شده توسط سیستم هشدار یا هر منبع دیگری برای اطلاع رسانی به مردم برای تخلیه استفاده می کند. این کار معمولاً با کمک سیگنال های شنیدنی ، مانند آژیر بلند یا برخی از شاخص های قابل مشاهده انجام می شود. چنین وسایلی همچنین برای دادن دستورالعمل زنده و یا از پیش ضبط شده برای تخلیه مجهز هستند.

سیستم های محبوب اعلام حریق

دربازارانواع مختلف سیستم های اعلام حریق موجود است. از این رو ، پیدا کردن موردی که متناسب با نیازهای شما باشد می تواند یک کار دشوار باشد. برای شروع ، همیشه یک برند معروف برای سیستم اعلام حریق انتخاب کنید . می توانید یک سیستم 24v با ویژگی ها و مزایا را نصب کنید که شامل موارد زیر است:

  • قیمت قابل قبول
  • 30 آشکارساز در هر منطقه انتخابی و پتانسیل قابل توجهی برای گسترش
  • باتری پشتیبان
  • آشکارسازهای دود ترکیبی و گرما
  • 2 تا 12 منطقه قابل برنامه ریزی
  • گواهینامه CE
  • آسان برای استفاده

سیستم های هشدار 24 ولت برای نیازهای منزل و محل کار قابل نصب است. با این حال ، اطمینان حاصل شود که توسط یک متخصص واجد شرایط نصب می شود.

سرویس کنترل اعلام حریق

برای کمک به شما در نصب دزدگیر اعلام حریق و خدمات بیشتر اضطراری ، با یک متخصص نصب و راه اندازی سیستم های نظارتی و حفاظتی مشورت کنید. این ارائه دهندگان خدمات پس از تأیید صحت اطلاعات ، با پلیس محلی و اداره آتش نشانی تماس می گیرند. با پرداخت هزینه های اسمی سالانه یا ماهانه می توان از این خدمات استفاده کرد. چنین سیستم نظارتی سیستم های هشدار دهنده را به حداقل می رساند تا جان و مال خود را به حداقل برساند.

برگشت به صفحه اصلی

4.7/5 - (3 امتیاز)
بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *